Warunki używania pojazdów w ruchu drogowym

Odd­ział 4 – Warunki uży­wa­nia pojazdów w ruchu drogowym

Art. 53. 1. Pojaz­dem uprzy­wile­jowanym w ruchu dro­gowym może być pojazd samochodowy:

jed­nos­tek ochrony prze­ci­w­pożarowej; zespołu ratown­ictwa medy­cznego; Policji; jed­nos­tki ratown­ictwa chemicznego; Straży Granicznej; Agencji Bez­pieczeństwa Wewnętrznego; Agencji Wywiadu; Cen­tral­nego Biura Antyko­rup­cyjnego; Służby Kon­tr­wywiadu Wojskowego; Służby Wywiadu Wojskowego; Sił Zbro­jnych Rzeczy­pospo­litej Pol­skiej; Służby Więzi­en­nej; Biura Ochrony Rządu; kon­troli skar­bowej; Służby Cel­nej; straży gmin­nych (miejs­kich); pod­miotów uprawnionych do wykony­wa­nia zadań z zakresu ratown­ictwa górskiego; Służby Parku Nar­o­dowego; pod­miotów uprawnionych do wykony­wa­nia zadań z zakresu ratown­ictwa wod­nego; Inspekcji Trans­portu Dro­gowego; jed­nos­tki niewymienionej w pkt 111, jeżeli jest uży­wany w związku z ratowaniem życia lub zdrowia ludzkiego – na pod­stawie zez­wole­nia min­is­tra właś­ci­wego do spraw wewnętrznych. 1a. Min­is­ter właś­ciwy do spraw wewnętrznych stwierdza wygaśnię­cie zez­wole­nia, o którym mowa w ust. 1 pkt 12, gdy ustaną okoliczności uza­sad­ni­a­jące wyko­rzys­tanie pojazdu jako uprzywilejowanego.

  1. Kieru­jący pojaz­dem uprzy­wile­jowanym może, pod warunk­iem zachowa­nia szczegól­nej ostrożności, nie stosować się do przepisów o ruchu pojazdów, zatrzy­ma­niu i pos­toju oraz do znaków i syg­nałów dro­gowych tylko w razie, gdy:

uczest­niczy: w akcji związanej z ratowaniem życia, zdrowia ludzkiego lub mienia albo koniecznoś­cią zapewnienia bez­pieczeństwa lub porządku pub­licznego albo w prze­jeździe kolumny pojazdów uprzy­wile­jowanych, w wykony­wa­niu zadań związanych bezpośred­nio z zapewnie­niem bez­pieczeństwa osób zaj­mu­ją­cych kierown­icze stanowiska państ­wowe, którym na mocy odręb­nych przepisów przysługuje ochrona; pojazd wysyła jed­nocześnie syg­nały świ­etlny i dźwiękowy; po zatrzy­ma­niu pojazdu nie wymaga się uży­wa­nia syg­nału dźwiękowego; w pojeździe włąc­zone są światła dro­gowe lub mija­nia. 3. Kieru­jący pojaz­dem uprzy­wile­jowanym jest obow­iązany stosować się do pole­ceń i syg­nałów dawanych przez osoby kieru­jące ruchem lub upoważnione do jego kontroli.

  1. Min­is­ter właś­ciwy do spraw wewnętrznych, uwzględ­ni­a­jąc w szczegól­ności konieczność zapewnienia porządku, sprawności i bez­pieczeństwa ruchu dro­gowego, określi, w drodze roz­porządzenia, okoliczności, w jakich uży­wane są pojazdy uprzy­wile­jowane w kolumnach.

Art. 54. 1. Pojazd wykonu­jący na drodze prace porząd­kowe, remon­towe lub mod­ern­iza­cyjne powinien wysyłać żółte syg­nały błyskowe.

  1. Kieru­jący pojaz­dem, o którym mowa w ust. 1, może, pod warunk­iem zachowa­nia szczegól­nej ostrożności, nie stosować się do przepisów o obow­iązku jazdy na jezdni lub przy jej prawej krawędzi oraz o zatrzy­ma­niu i pos­toju, z tym że:

na jezdni jed­nok­ierunk­owej oraz poza obszarem zabu­dowanym, pod­czas oczyszcza­nia drogi ze śniegu, dopuszcza się również jazdę przy lewej krawędzi jezdni; jazdę po chod­niku dopuszcza się tylko przy zachowa­niu bez­pieczeństwa pieszych. 2a. Kieru­jący pojaz­dem, o którym mowa w ust. 1, może korzys­tać z autostrady lub drogi ekspre­sowej nawet wtedy, gdy pojazd ten nie jest pojaz­dem samo­chodowym lub jego kon­strukcja uniemożli­wia rozwinię­cie pręd­kości co najm­niej 40 km/​h.

  1. Pojazd, który ze względu na kon­strukcję, ładunek lub niety­powe zachowanie na drodze może zagrażać bez­pieczeństwu w ruchu dro­gowym, powinien wysyłać żółte syg­nały błyskowe.

  2. Zabra­nia się, z zas­trzeże­niem art. 31 ust. 1 pkt 5, uży­wa­nia żół­tych syg­nałów błyskowych do innych celów niż określone w ust. 13.

Art. 55. 1. Pojazd do nauki jazdy lub przeprowadza­nia egza­minu państ­wowego oznacza się tablicą kwadra­tową barwy niebieskiej z białą literą „L”, umieszc­zoną na pojeździe. W warunk­ach niedostate­cznej widoczności tablica umieszc­zona na pojeździe, z wyłącze­niem tabl­icy na moto­cyklu, powinna być oświ­et­lona. Tablica, którą oznac­zony jest moto­cykl, powinna być wyko­nana z mate­ri­ału odblaskowego.

  1. Pod­czas kierowa­nia pojaz­dem do nauki jazdy przez osobę inną niż osoba ubie­ga­jąca się o uprawnie­nie do kierowa­nia pojaz­dem tablica, o której mowa w ust. 1, powinna być zasłonięta lub złożona.

  2. Kieru­jący pojaz­dem, prze­jeżdża­jąc obok pojazdu, o którym mowa w ust. 1, lub jadąc za nim, jest obow­iązany zachować szczególną ostrożność.

Art. 56. (uchy­lony). Art. 57. 1. Pojazd prze­wożący zor­ga­ni­zowaną grupę dzieci lub młodzieży w wieku do 18 lat oznacza się z przodu i z tyłu kwadra­towymi tabli­cami barwy żółtej z sym­bolem dzieci barwy czarnej. W warunk­ach niedostate­cznej widoczności tablice powinny być oświ­et­lone, chyba że są wyko­nane z mate­ri­ału odblaskowego. Kieru­jący tym pojaz­dem jest obow­iązany włączyć światła awaryjne pod­czas wsi­ada­nia lub wysi­ada­nia dzieci lub młodzieży.

  1. Kieru­jący pojaz­dem, omi­ja­jąc pojazd, o którym mowa w ust. 1, jest obow­iązany w cza­sie wsi­ada­nia lub wysi­ada­nia dzieci lub młodzieży zachować szczególną ostrożność i w razie potrzeby zatrzy­mać się.

  2. Zabra­nia się oznacza­nia pojazdu tabli­cami, o których mowa w ust. 1, w cza­sie, gdy dzieci lub młodzież nie są przewożone.

Art. 57a. 1. Kieru­jący auto­busem szkol­nym pod­czas wsi­ada­nia lub wysi­ada­nia dzieci jest obow­iązany włączyć światła awaryjne.

  1. Kieru­jący pojaz­dem, prze­jeżdża­jąc obok auto­busu szkol­nego, jest obow­iązany zachować szczególną ostrożność.

  2. Jeżeli auto­bus szkolny prze­wozi inne osoby lub nie prze­wozi żad­nych osób, tablice z napisem „auto­bus szkolny” powinny być zdjęte, zasłonięte lub złożone.

Art. 58. 1. Pojazd przez­nac­zony kon­struk­cyjnie do prze­wozu osób niepełnosprawnych oznacza się z przodu i z tyłu kwadra­towymi tabli­cami barwy niebieskiej z między­nar­o­dowym sym­bolem wózka inwalidzkiego barwy białej. Tablice te powinny być wyko­nane z mate­ri­ału odblaskowego. Kieru­jący tym pojaz­dem jest obow­iązany włączyć światła awaryjne pod­czas wsi­ada­nia lub wysi­ada­nia osoby niepełnosprawnej.

  1. Kieru­jący pojaz­dem, omi­ja­jąc pojazd, o którym mowa w ust. 1, jest obow­iązany w cza­sie wsi­ada­nia lub wysi­ada­nia osoby niepełnosprawnej zachować szczególną ostrożność i w razie potrzeby zatrzy­mać się.

Art. 59. 1. Pojazd zare­je­strowany w Rzeczy­pospo­litej Pol­skiej, który ma być uży­wany w ruchu między­nar­o­dowym, powinien być oznac­zony znakiem z lit­erami „PL”.

  1. Pojazd zare­je­strowany za granicą uczest­niczący w ruchu na tery­to­rium Rzeczy­pospo­litej Pol­skiej powinien być oznac­zony znakiem określa­ją­cym państwo, w którym jest zarejestrowany.

  2. Obow­iązek, o którym mowa w ust. 12, uważa się za spełniony, jeżeli na tabl­icy rejes­tra­cyjnej jest umieszc­zony znak określa­jący państwo, w którym pojazd został zarejestrowany.

Art. 60. 1. Zabra­nia się:

uży­wa­nia pojazdu w sposób zagraża­jący bez­pieczeństwu osoby zna­j­du­jącej się w pojeździe lub poza nim; zakry­wa­nia świateł oraz urządzeń syg­nal­iza­cyjnych, tablic rejes­tra­cyjnych lub innych wyma­ganych tablic albo znaków, które powinny być widoczne; ozd­abi­a­nia tablic rejes­tra­cyjnych oraz umieszcza­nia z przodu lub z tyłu pojazdu znaków, napisów lub przed­miotów, które ograniczają czytel­ność tych tablic; umieszcza­nia na pojeździe znaku określa­jącego inne państwo niż to, w którym pojazd został zare­je­strowany. 2. Zabra­nia się kierującemu:

odd­ala­nia się od pojazdu, gdy sil­nik jest w ruchu; uży­wa­nia pojazdu w sposób powodu­jący uciążli­wości związane z nad­mierną emisją spalin do środowiska lub nad­miernym hałasem; pozostaw­ia­nia pracu­jącego sil­nika pod­czas pos­toju na obszarze zabu­dowanym; nie doty­czy to pojazdu wykonu­jącego czyn­ności na drodze; ciąg­nię­cia za pojaz­dem osoby na nar­tach, sankach, wrotkach lub innym podob­nym urządze­niu; uży­wa­nia opon z umieszc­zonymi w nich na trwałe ele­men­tami prze­ci­wśl­iz­gowymi. 3. Uży­wanie łańcuchów prze­ci­wśl­iz­gowych na oponach jest doz­wolone tylko na drodze pokry­tej śniegiem.

  1. Zakazu, o którym mowa w ust. 2 pkt 5, nie sto­suje się do:

pojazdów samo­chodowych biorą­cych udział w raj­dach zimowych i wyś­ci­gach zimowych za zgodą zarządcy drogi, wyrażoną w try­bie określonym w art. 65a ust. 3 pkt 7a; row­erów. Art. 61. 1. Ładunek nie może powodować przekroczenia dopuszczal­nej masy całkowitej lub dopuszczal­nej ład­owności pojazdu.

  1. Ładunek na pojeździe umieszcza się w taki sposób, aby:

nie powodował przekroczenia dopuszczal­nych nacisków osi pojazdu na drogę; nie naruszał state­czności pojazdu; nie utrud­niał kierowa­nia pojaz­dem; nie ograniczał widoczności drogi lub nie zasła­niał świateł, urządzeń syg­nal­iza­cyjnych, tablic rejes­tra­cyjnych lub innych tablic albo znaków, w które pojazd jest wyposażony. 3. Ładunek umieszc­zony na pojeździe powinien być zabez­piec­zony przed zmi­aną położe­nia lub wywoły­waniem nad­miernego hałasu. Nie może on mieć odraża­jącego wyglądu lub wydzielać odraża­jącej woni.

  1. Urządzenia służące do mocow­a­nia ładunku powinny być zabez­piec­zone przed rozluźnie­niem się, swo­bod­nym zwisaniem lub spad­nię­ciem pod­czas jazdy.

  2. Ładunek sypki może być umieszc­zony tylko w szczel­nej skrzyni ładunkowej, zabez­piec­zonej dodatkowo odpowied­nimi zasłon­ami uniemożli­wia­ją­cymi wysypy­wanie się ładunku na drogę.

  3. Ładunek wys­ta­jący poza płaszczyzny obrysu pojazdu może być na nim umieszc­zony tylko przy zachowa­niu następu­ją­cych warunków:

ładunek wys­ta­jący poza boczne płaszczyzny obrysu pojazdu może być umieszc­zony tylko w taki sposób, aby całkowita sze­rokość pojazdu z ładunkiem nie przekraczała 2,55 m, a przy sze­rokości pojazdu 2,55 m nie przekraczała 3 m, jed­nak pod warunk­iem umieszczenia ładunku tak, aby z jed­nej strony nie wys­tawał na odległość więk­szą niż 23 cm; ładunek nie może wys­tawać z tyłu pojazdu na odległość więk­szą niż 2 m od tyl­nej płaszczyzny obrysu pojazdu lub zespołu pojazdów; w przy­padku przy­czepy kłon­i­cowej odległość tę liczy się od osi przy­czepy; ładunek nie może wys­tawać z przodu pojazdu na odległość więk­szą niż 0,5 m od przed­niej płaszczyzny obrysu i więk­szą niż 1,5 m od siedzenia dla kieru­jącego. 7. Przy prze­wozie drewna długiego dopuszcza się wys­tawanie ładunku z tyłu za przy­czepę kłon­i­cową na odległość nie więk­szą niż 5 m.

  1. Ładunek wys­ta­jący poza przed­nią lub boczne płaszczyzny obrysu pojazdu powinien być oznac­zony. Doty­czy to również ładunku wys­ta­jącego poza tylną płaszczyznę obrysu pojazdu na odległość więk­szą niż 0,5 m.

  2. Ustala się następu­jące oznakowanie ładunku:

ładunek wys­ta­jący z przodu pojazdu oznacza się chorągiewką barwy pomarańc­zowej lub dwoma białymi i dwoma czer­wonymi pasami, tak aby były widoczne z boków i z przodu pojazdu, a w okre­sie niedostate­cznej widoczności pon­adto światłem białym umieszc­zonym na najbardziej wys­ta­jącej do przodu części ładunku; ładunek wys­ta­jący z boku pojazdu oznacza się chorągiewką barwy pomarańc­zowej o wymi­arach co najm­niej 5050 cm, umieszc­zoną przy najbardziej wys­ta­jącej krawędzi ładunku, a pon­adto w okre­sie niedostate­cznej widoczności białym światłem odblaskowym skierowanym do przodu oraz czer­wonym światłem i czer­wonym światłem odblaskowym skierowanym do tyłu; światła te nie powinny zna­j­dować się w odległości więk­szej niż 40 cm od najbardziej wys­ta­jącej krawędzi ładunku; jeżeli dłu­gość wys­ta­jącego z boku ładunku, mier­zona wzdłuż pojazdu, przekracza 3 m, to chorągiewkę i światła umieszcza się odpowied­nio przy przed­niej i tyl­nej części ładunku; ładunek wys­ta­jący z tyłu pojazdu oznacza się pasami białymi i czer­wonymi umieszc­zonymi bezpośred­nio na ładunku lub na tar­czy na jego tyl­nej płaszczyźnie albo na zaw­ies­zonej na końcu ładunku bryle geom­e­trycznej (np. stożku, ostrosłupie); widoczna od tyłu łączna powierzch­nia pasów powinna wynosić co najm­niej 1 000 cm2, przy czym nie może być mniej niż po dwa pasy każdej barwy; pon­adto w okre­sie niedostate­cznej widoczności na najbardziej wys­ta­jącej do tyłu krawędzi ładunku umieszcza się czer­wone światło i czer­wone światło odblaskowe; przy prze­wozie drewna długiego zami­ast oznakowa­nia pasami białymi i czer­wonymi dopuszcza się oznakowanie końca ładunku chorągiewką lub tar­czą barwy pomarańc­zowej; ładunek wys­ta­jący z tyłu samo­chodu osobowego lub przy­czepy ciąg­niętej przez samochód osobowy może być oznac­zony chorągiewką barwy czer­wonej o wymi­arach co najm­niej 5050 cm, umieszc­zoną przy najbardziej wys­ta­jącej krawędzi ładunku. 10. Wysokość pojazdu z ładunkiem nie może przekraczać 4 m.

1114. (uchylone).

  1. Przy prze­wozie drewna jego rzeczy­wistą masę ustala się jako iloczyn obję­tości ładunku i nor­maty­wnej gęs­tości ustalonej dla danego gatunku drewna.

  2. Min­is­ter właś­ciwy do spraw środowiska i min­is­ter właś­ciwy do spraw gospo­darki w porozu­mie­niu z min­istrem właś­ci­wym do spraw trans­portu określą, w drodze roz­porządzenia, gęs­tość drewna, uwzględ­ni­a­jąc w szczegól­ności gatunki drewna mające zas­tosowanie w prze­myśle i budown­ictwie, jego rodzaj i postać, w jakiej jest ono prze­wożone, mając na uwadze potrzebę ustal­e­nia masy prze­wożonego drewna w celu uniknię­cia przekroczenia nacisków osi pojazdów i ograniczenia negaty­wnego wpływu na stan tech­niczny dróg.

  3. Min­is­ter właś­ciwy do spraw trans­portu może określić, w drodze roz­porządzenia, sposób prze­wozu ładunku, mając na względzie sposób jego rozmieszczenia i wpływ mocow­a­nia ładunku na pojeździe oraz zapewnie­nie bez­pieczeństwa ruchu dro­gowego i ochronę środowiska.

Art. 62. 1. Rzeczy­wista masa całkowita przy­czepy ciąg­niętej przez:

samochód osobowy, samochód ciężarowy o dopuszczal­nej masie całkowitej nieprzekracza­jącej 3,5 t lub auto­bus – nie może przekraczać rzeczy­wis­tej masy całkowitej pojazdu ciągnącego; samochód ciężarowy o dopuszczal­nej masie całkowitej przekracza­jącej 3,5 t – nie może przekraczać rzeczy­wis­tej masy całkowitej tego samo­chodu pow­ięk­szonej o 40%; moto­cykl lub motorower – nie może przekraczać masy włas­nej moto­cykla lub motoroweru, jed­nak nie może przekraczać 100 kg. 2. Przepis ust. 1 nie doty­czy naczep.

  1. Przepisy ust. 12 nie doty­czą pojazdów Sił Zbro­jnych Rzeczy­pospo­litej Pol­skiej, Policji, Straży Granicznej oraz jed­nos­tek ochrony przeciwpożarowej.

  2. Zespół pojazdów może składać się najwyżej z 3 pojazdów, a zespół ciąg­nięty przez pojazd sil­nikowy inny niż ciąg­nik rol­niczy lub pojazd wol­no­bieżny – z 2 pojazdów.

4a. Dłu­gość zespołu 2 pojazdów nie może przekraczać 18,75 m, a 3 pojazdów – 22 m, z wyjątkiem zespołu pojazdów złożonego z:

pojazdu samo­chodowego i naczepy, których dłu­gość nie może przekraczać 16,5 m; moto­cykla i przy­czepy, motoroweru i przy­czepy, roweru i przy­czepy, wózka rowerowego i przy­czepy, którego dłu­gość nie może przekraczać 4 m. 4b.Przejazd zespołu pojazdów złożonego z liczby pojazdów więk­szej niż określona w ust. 4 lub o dłu­gości więk­szej niż określona w ust. 4a wymaga zez­wole­nia, o którym mowa w art. 64d.

  1. Dłu­gości zespołów pojazdów określone w ust. 4a nie doty­czą tramwajów.

Art. 63. 1. Przewóz osób może odby­wać się tylko pojaz­dem do tego przez­nac­zonym lub przys­tosowanym. Liczba prze­wożonych osób nie może przekraczać liczby miejsc określonych w dowodzie rejes­tra­cyjnym, z zas­trzeże­niem ust. 4. W pojeździe niepodle­ga­ją­cym rejes­tracji liczba prze­wożonych osób wynika z kon­struk­cyjnego przez­naczenia pojazdu.

  1. Dopuszcza się przewóz osób samo­cho­dem ciężarowym poza kabiną kierowcy, pod warunk­iem że:

pojazd odpowiada wyma­ganym warunkom tech­nicznym do prze­wozu osób; osoby nie zna­j­dują się między ładunkiem a kabiną kierowcy; osoby prze­wożone są na miejs­cach siedzą­cych; pojazd nie przekracza pręd­kości 50 km/​h. 3. Zabra­nia się prze­wozu osób w przy­czepie, z tym że dopuszcza się przewóz:

dzieci do szkół lub przed­szkoli i z powrotem w przy­czepie dos­tosowanej do prze­wozu osób, ciąg­niętej przez ciąg­nik rol­niczy; kon­wo­jen­tów, drużyn roboczych i osób wykonu­ją­cych czyn­ności ładunkowe w przy­czepie ciąg­niętej przez ciąg­nik rol­niczy pod warunk­iem, że: liczba prze­wożonych osób nie przekracza 5, osoby sto­jące trzy­mają się uch­wytów, osoby nie zna­j­dują się pomiędzy ładunkiem a przed­nią ścianą przy­czepy, pręd­kość zespołu pojazdów nie przekracza 20 km/​h; osób w przy­czepie (przy­czepach) kole­jki turysty­cznej pod warunk­iem, że osoby te prze­wożone są wyłącznie na miejs­cach siedzą­cych; dzieci w przy­czepie przys­tosowanej kon­struk­cyjnie do prze­wozu osób, ciąg­niętej przez rower lub wózek rowerowy. 4. Przepisów ust. 13 nie sto­suje się do prze­wozu pojaz­dami Sił Zbro­jnych Rzeczy­pospo­litej Pol­skiej, Policji, Straży Granicznej, Służby Więzi­en­nej oraz jed­nos­tek ochrony przeciwpożarowej.

  1. Kieru­jącemu pojaz­dem sil­nikowym, który prze­wozi osobę, zabra­nia się pale­nia tyto­niu lub spoży­wa­nia pokar­mów w cza­sie jazdy. Nie doty­czy to kieru­jącego samo­cho­dem ciężarowym, który prze­wozi osobę w kabinie kierowcy, i kieru­jącego samo­cho­dem osobowym, z wyjątkiem taksówki.

  2. Min­is­ter Obrony Nar­o­dowej określi, w drodze roz­porządzenia, warunki prze­wozu osób pojaz­dami Sił Zbro­jnych Rzeczy­pospo­litej Pol­skiej, mając na uwadze bez­pieczeństwo prze­wożonych osób.

  3. Min­is­ter właś­ciwy do spraw wewnętrznych i Min­is­ter Spraw­iedli­wości określą, w drodze roz­porządzenia, warunki prze­wozu osób pojaz­dami Policji, Straży Granicznej, Służby Więzi­en­nej oraz jed­nos­tek ochrony prze­ci­w­pożarowej, mając na uwadze bez­pieczeństwo prze­wożonych osób.

Art. 64 1. Ruch pojazdu nienor­maty­wnego jest doz­wolony pod warunkiem:

uzyska­nia zez­wole­nia na prze­jazd pojazdu nienor­maty­wnego odpowied­niej kat­e­gorii, wydawanego, w drodze decyzji admin­is­tra­cyjnej, przez właś­ciwy organ, a w przy­padku pojazdu nienor­maty­wnego należące­godo Sił Zbro­jnych Rzeczy­pospo­litej Pol­skiej pod warunk­iem uzyska­nia zez­wole­nia wojskowego na prze­jazd dro­gowy, wydawanego przez właś­ciwy organ wojskowy; przestrze­ga­nia warunków prze­jazdu określonych w zez­wole­niu, o którym mowa w pkt 1; pilo­towa­nia prze­jazdu pojazdu nienor­maty­wnego przez pilota, w przy­padku gdy pojazd przekracza co najm­niej jedną z następu­ją­cych wielkości: dłu­gość – 23 m, sze­rokość – 3,2 m, wysokość – 4,5 m, rzeczy­wista masa całkowita – 60 t; zachowa­nia szczegól­nej ostrożności przez kieru­jącego pojaz­dem nienor­maty­wnym. 2. Zabra­nia się prze­wozu pojaz­dem nienor­maty­wnym ładunków innych niż ładunek niepodzielny, z wyłącze­niem pojazdów nienor­maty­wnych uprawnionych do porusza­nia się na pod­stawie zez­woleń kat­e­gorii I lub kat­e­gorii II.

  1. Wymi­ary, masa, naciski osi pojazdów nienor­maty­wnych uprawnionych do porusza­nia się na pod­stawie zez­woleń kat­e­gorii I – VII oraz drogi, po których pojazdy te mogą się poruszać, są określone w tabeli stanow­iącej załącznik nr 1 do ustawy.

  2. Kieru­jący pojaz­dem nienor­maty­wnym jest obow­iązany mieć przy sobie i okazy­wać uprawnionym osobom zez­wole­nie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, albo wypis z zez­wole­nia w przy­padku zez­wole­nia kat­e­gorii I.

  3. Organ wyda­jący zez­wole­nie na prze­jazd pojazdu nienor­maty­wnego prowadzi rejestr wydanych zez­woleń. W rejestrze umieszcza się następu­jące dane:

numer zez­wole­nia; datę wyda­nia zez­wole­nia; kat­e­gorię zez­wole­nia; pod­miotu, na który zez­wole­nie zostało wydane; pojazdu lub zespołu pojazdów, jeżeli zostały określone w zez­wole­niu.> Art. 64a. 1. Zez­wole­nie kat­e­gorii I na prze­jazd pojazdu nienor­maty­wnego jest wydawane w celu umożli­wienia dojazdu do i ze wskazanego w zez­wole­niu miejsca i upraw­nia do ruchu po drodze wskazanej w zezwoleniu.

  1. Zez­wole­nie wydaje się na wniosek zain­tere­sowanego pod­miotu. Do wniosku dołącza się dowód wniesienia opłaty za wydanie zezwolenia.

  2. Zez­wole­nie wydaje zarządca drogi właś­ciwy dla drogi, po której ruch ma być wykony­wany. Zez­wole­nie wydaje się, po uiszcze­niu opłaty, w ter­minie 7 dni roboczych od dnia złoże­nia wniosku o jego wydanie.

  3. Wyda­jąc zez­wole­nie, zarządca drogi wydaje także jego wypis lub wyp­isy w licz­bie odpowiada­jącej licz­bie pojazdów samo­chodowych określonych we wniosku o wydanie zezwolenia.

  4. Zez­wole­nie wydaje się dla pod­miotu wskazanego we wniosku o wydanie zez­wole­nia, na wskazany we wniosku okres: miesiąca, 6 miesięcy lub 12 miesięcy, bez wskaza­nia pojazdów, którymi ma być wykony­wany przewóz.

  5. Opłatę za wydanie zez­wole­nia ustala się w kwocie stanow­iącej iloczyn liczby wyp­isów i odpowied­niej stawki opłaty za zez­wole­nie w tej kategorii.

Art. 64b. 1. Zez­wole­nie kat­e­gorii II jest wydawane na prze­jazd nienor­maty­wnego pojazdu wol­no­bieżnego, ciąg­nika rol­niczego albo zespołu pojazdów składa­jącego się z pojazdu wol­no­bieżnego lub ciąg­nika rol­niczego i przy­czepy specjalnej.

  1. Zez­wole­nie wydaje się na wniosek pod­miotu wykonu­jącego prze­jazd. Do wniosku dołącza się dowód wniesienia opłaty za wydanie zezwolenia.

  2. Zez­wole­nie wydaje starosta właś­ciwy ze względu na siedz­ibę wniosko­dawcy albo miejsce rozpoczę­cia prze­jazdu. Zez­wole­nie wydaje się po uiszcze­niu opłaty, w ter­minie 3 dni roboczych od dnia złoże­nia wniosku o jego wydanie.

  3. Zez­wole­nie wydaje się na okres 12 miesięcy, wskazu­jąc w nim:

pod­miot wykonu­jący prze­jazd; pojazd, którym będzie wykony­wany prze­jazd. Do ruchu pojazdu nienor­maty­wnego, o którym mowa w ust. 1, nie sto­suje się przepisu art. 64 ust. 1 pkt 3. Art. 64c. 1. Zez­wole­nia kat­e­gorii IIIVI na prze­jazd pojazdu nienor­maty­wnego są wydawane na wskazany we wniosku okres: miesiąca, 6 miesięcy, 12 miesięcy lub 24 miesięcy.

  1. Zez­wole­nie wydaje się na wniosek zain­tere­sowanego pod­miotu. Do wniosku dołącza się dowód wniesienia opłaty za wydanie zezwolenia.

  2. Zez­wole­nie wydaje:

właś­ciwy ze względu na siedz­ibę wniosko­dawcy albo miejsce rozpoczę­cia prze­jazdu starosta – w zakre­sie zez­woleń kat­e­gorii III; Gen­er­alny Dyrek­tor Dróg Kra­jowych i Autostrad – w zakre­sie zez­woleń kat­e­gorii IVVI. 4. Zez­wole­nia kat­e­gorii IIIIV przy wjeździe na tery­to­rium Rzeczy­pospo­litej Pol­skiej wydaje także naczel­nik urzędu celnego.

  1. Zez­wole­nie kat­e­gorii IV upraw­nia do porusza­nia się pojaz­dami i drogami, określonymi dla zez­wole­nia kat­e­gorii III.

  2. Zez­wole­nie kat­e­gorii VI upraw­nia do porusza­nia się pojaz­dami i drogami, określonymi dla zez­wole­nia kat­e­gorii V.

  3. Zez­wole­nie wydaje się po uiszcze­niu opłaty, w ter­minie 3 dni roboczych od dnia złoże­nia wniosku o jego wydanie. W przy­padku niewyda­nia zez­wole­nia zwraca się wnie­sioną opłatę.

  4. Zez­wole­nie wydaje się dla pod­miotu wykonu­jącego prze­jazd, bez wskaza­nia pojazdu, którym prze­jazd będzie wykony­wany. Do zez­wole­nia kat­e­gorii VI organ wyda­jący zez­wole­nie dołącza wykaz dróg kra­jowych, po których może odby­wać się prze­jazd pojazdu nienormatywnego.

  5. Pod­miot posi­ada­jący zez­wole­nie kat­e­gorii V i VI, planu­jący wyko­nanie prze­jazdu przez most lub wiadukt po dro­gach innych niż kra­jowe pojaz­dem, którego rzeczy­wista masa całkowita jest więk­sza od dopuszczal­nej, jest obow­iązany zaw­iadomić pisem­nie właś­ci­wego dla tego mostu lub wiaduktu zarządcę drogi o ter­minie i trasie planowanego prze­jazdu, w ter­minie 7 dni roboczych przed datą planowanego prze­jazdu, przy czym 7. dzień ter­minu jest ostate­cznym dniem wpływu zaw­iadomienia do organu.

  6. Zarządca drogi w przy­padku, o którym mowa w ust. 9, najpóźniej 3 dni przed datą planowanego prze­jazdu potwierdza przyję­cie zaw­iadomienia i może określić warunki prze­jazdu przez most lub wiadukt albo zgłosić uza­sad­niony sprzeciw.

  7. Warunki prze­jazdu pojazdu nienor­maty­wnego przez most lub wiadukt określa zarządca drogi, usta­la­jąc, zależnie od potrzeb, ograniczenia w zakre­sie ruchu, sposób prze­jazdu oraz przys­tosowanie obiektu do przejazdu.

  8. Zarządca drogi może zgłosić sprze­ciw, o którym mowa w ust. 10, jeżeli stan tech­nicznej sprawności mostu lub wiaduktu, po którym planowany jest prze­jazd pojazdu nienor­maty­wnego, określony na pod­stawie przepisów Prawa budowlanego, uniemożli­wia wyko­nanie tego przejazdu.

  9. Zabra­nia się wykony­wa­nia prze­jazdu przez most lub wiadukt w przy­padku zgłoszenia sprze­ciwu albo niez­god­nie z warunk­ami prze­jazdu przez ten obiekt.

Art. 64d. 1. Zez­wole­nie kat­e­gorii VII na prze­jazd pojazdu nienor­maty­wnego jest wydawane na jed­nokrotny lub wielokrotny prze­jazd po dro­gach pub­licznych w wyz­nac­zonym cza­sie, na trasie wyz­nac­zonej w zez­wole­niu. Zez­wole­nie wydaje się dla pojazdu, którego ruch, ze względu na jego wymi­ary, masę lub naciski osi, nie jest możliwy na pod­stawie zez­woleń kat­e­gorii I – VI.

  1. Zez­wole­nie może być wydane, pod warunk­iem że:

ładunek jest niepodzielny; uzyskano na prze­jazd zgodę zarządcy drogi, właś­ci­wego dla trasy prze­jazdu; ist­nieją możli­wości wyz­naczenia trasy prze­jazdu zapew­ni­a­jącej bez­pieczeństwo oraz efek­ty­wność ruchu dro­gowego, a w szczegól­ności: natęże­nie ruchu umożli­wia bez­pieczny prze­jazd pojazdu nienor­maty­wnego, stan tech­nicznej sprawności budowli usy­tuowanych w ciągu roz­pa­try­wanej trasy prze­jazdu, określony na pod­stawie przepisów Prawa budowlanego, umożli­wia prze­jazd, prze­jazd nie stwarza zagroże­nia stanu tech­nicznego obiek­tów budowlanych położonych w pobliżu trasy prze­jazdu. 3. Zez­wole­nie wydaje się na wniosek zain­tere­sowanego pod­miotu. Opłatę za wydanie zez­wole­nia wnosi się przed wydaniem zezwolenia.

  1. Zez­wole­nie wydaje, po uzgod­nie­niu z innymi zarząd­cami dróg i po uiszcze­niu opłaty, Gen­er­alny Dyrek­tor Dróg Kra­jowych i Autostrad, w ter­minie 14 dni roboczych od dnia złoże­nia wniosku, z zas­trzeże­niem ust. 5. Jeżeli trasa prze­jazdu pojazdu nienor­maty­wnego prze­b­iega w grani­cach admin­is­tra­cyjnych miasta na prawach powiatu i nie prze­b­iega autostradą lub drogą ekspre­sową, zez­wole­nie wydaje prezy­dent miasta.

  2. Zarządca drogi właś­ciwy ze względu na kat­e­gorię drogi, po której jest planowany prze­jazd, uzgad­nia trasę prze­jazdu w ter­minie 7 dni roboczych od dnia otrzy­ma­nia pisem­nego zapy­ta­nia organu wyda­jącego zez­wole­nie, uwzględ­ni­a­jąc warunki prze­jazdu i stan tech­niczny drogi. W przy­padku braku odpowiedzi na zapy­tanie uznaje się trasę za uzgodnioną.

  3. Jeżeli prze­jazd pojazdu nienor­maty­wnego wymaga określe­nia zakresu przys­tosowa­nia infra­struk­tury dro­gowej położonej na trasie prze­jazdu, ter­min wyda­nia zez­wole­nia może ulec przedłuże­niu do 30 dni, z tym że organ wyda­jący zez­wole­nie jest obow­iązany powiadomić o tym pod­miot składa­jący wniosek w ter­minie 7 dni od dnia złoże­nia wniosku.

  4. Koszty związane z przys­tosowaniem odcinków dróg do prze­jazdu pojazdu nienor­maty­wnego ponosi pod­miot wykonu­jący ten przejazd.

  5. Do kosztów, o których mowa w ust. 7, zal­icza się koszty dos­tosowa­nia infra­struk­tury dro­gowej na trasie prze­jazdu pojazdu nienor­maty­wnego, dostaw, usług lub robót, wskazanych w zez­wole­niu na prze­jazd pojazdu nienor­maty­wnego, w tym koszty:

wyko­na­nia niezbęd­nych eksper­tyz i badań odcinków dróg i dro­gowych obiek­tów inżynier­s­kich; przy­go­towa­nia niezbęd­nej doku­men­tacji pro­jek­towej i kosz­to­rysowej; cza­sowego usunię­cia ograniczeń skra­jni dro­gowej; wyko­na­nia wzmoc­nienia odcinków dróg i dro­gowych obiek­tów inżynier­s­kich; wyko­na­nia robót zabez­piecza­ją­cych na trasie prze­jazdu pojazdu; doko­na­nia geom­e­trycznych korekt trasy prze­jazdu lub wys­tępu­ją­cych w jej ciągu skrzyżowań; budowy lub dos­tosowa­nia lokalnych objazdów wys­tępu­ją­cych na trasie prze­jazdu pojazdu; wyko­na­nia prac związanych z przy­wróce­niem odcinków dróg do stanu poprzed­niego lub stanu uzgod­nionego z właś­ci­wym zarządcą drogi; doko­na­nia zmian w orga­ni­za­cji ruchu lub przy­wróce­nia jej stanu poprzed­niego lub stanu uzgod­nionego z właś­ci­wym zarządcą drogi. 9. Zez­wole­nie wydaje się dla pod­miotu wykonu­jącego prze­jazd pojaz­dem nienor­maty­wnym, wskazu­jąc w nim:

okres ważności zez­wole­nia; trasę prze­jazdu; liczbę prze­jazdów; pojazd, którym będzie wykony­wany prze­jazd; warunki prze­jazdu, w tym zakres dos­tosowa­nia infra­struk­tury dro­gowej na trasie prze­jazdu; sposób pilo­towa­nia, o ile jest ono wyma­gane. 10. Zez­wole­nie jest ważné przez okres:

14 dni – w przy­padku zez­wole­nia na jed­nokrotny prze­jazd, 30 dni – w przy­padku zez­wole­nia na wielokrotny prze­jazd – lic­zonych od dnia wskazanego we wniosku o wydanie zezwolenia.

  1. Opłatę za wydanie zez­wole­nia ustala się zgod­nie z wzorem:

On = pj+ (n – 1) × 0,7 × pj, w którym poszczególne sym­bole oznaczają:

– On – wysokość opłaty za wydanie zez­wole­nia, – n – liczbę prze­jazdów pojazdu nienor­maty­wnego, – pj – stawkę opłaty za wydanie zez­wole­nia na jed­nokrotny prze­jazd pojazdu nienormatywnego.

Art. 64e. 1. Przepisy art. 64 ust. 1 pkt 12 oraz ust. 23 i art. 64a – 64d nie dotyczą:

auto­busu – w zakre­sie nacisków osi; pojazdu, którego sze­rokość i dłu­gość bez ładunku nie są więk­sze od dopuszczal­nych, prze­wożącego ładunek na zasadach określonych w art. 61 ust. 6, 89; pojazdu biorącego udział w akc­jach ratown­iczych oraz przy bezpośred­niej lik­widacji skutków klęsk żywiołowych; pojazdu zarządu drogi; pojazdu Policji, Inspekcji Trans­portu Dro­gowego, Biura Ochrony Rządu, Agencji Bez­pieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Cen­tral­nego Biura Antyko­rup­cyjnego, Straży Granicznej, Służby Więzi­en­nej, Służby Cel­nej oraz jed­nos­tek ochrony prze­ci­w­pożarowej, wykonu­jącego zada­nia tych służb. 2. Min­is­ter właś­ciwy do spraw trans­portu może zwol­nić, w drodze decyzji admin­is­tra­cyjnej, z obow­iązku uzyska­nia zez­wole­nia na prze­jazd pojazdu nienor­maty­wnego pojazd wykonu­jący prze­jazd w ramach pomocy human­i­tarnej lub medy­cznej, pod warunk­iem uzyska­nia na prze­jazd zgody zarząd­ców dróg właś­ci­wych dla trasy przejazdu.

  1. Zwol­nie­nie, o którym mowa w ust. 2, wydaje się na wniosek zain­tere­sowanego pod­miotu wykonu­jącego prze­jazd i właś­ci­wego organu państ­wowego, samorzą­dowego lub orga­ni­za­cji humanitarnej.

Art. 64f. 1. Ustala się maksy­malną wysokość stawek opłat za wydanie zez­wole­nia na prze­jazd pojazdu nienor­maty­wnego w:

kat­e­gorii I – 240 zł; kat­e­gorii II120 zł; kat­e­gorii III2400 zł; kat­e­gorii IV3600 zł; kat­e­gorii V – 4300 zł; kat­e­gorii VI5800 zł; kat­e­gorii VII na jed­nokrotny prze­jazd: pojazdu, którego wymi­ary przekraczają wielkości ustalone dla kat­e­gorii IIIIV, i którego naciski osi i masa nie są więk­sze od dopuszczal­nych – 600 zł, w pozostałych przy­pad­kach – 2000 zł. 2. Maksy­malne stawki opłat za wydanie zez­wole­nia ule­gają corocznie zmi­anie na następny rok kalen­dar­zowy w stop­niu odpowiada­ją­cym śred­niorocznemu wskaźnikowi cen towarów i usług kon­sump­cyjnych ogółem, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statysty­cznego w Dzi­en­niku Urzę­dowym Rzeczy­pospo­litej Pol­skiej „Mon­i­tor Polski”.

  1. Min­is­ter właś­ciwy do spraw trans­portu określi, w drodze roz­porządzenia, wysokość opłat za wydanie zez­wole­nia na prze­jazd pojazdu nienor­maty­wnego w poszczegól­nych kat­e­go­ri­ach zez­woleń, z uwzględ­nie­niem okresu, na jaki będą wydawane, kosztów wyda­nia zez­wole­nia i stop­nia odd­zi­ały­wa­nia prze­jazdu pojazdu nienor­maty­wnego na infra­struk­turę drogową.

Art. 64g. 1. Opłaty za wydanie zez­wole­nia na prze­jazd pojazdu nienor­maty­wnego są przekazy­wane przez:

zarządcę drogi i starostę – do budżetów właś­ci­wych jed­nos­tek samorządu tery­to­ri­al­nego, za zez­wole­nia kat­e­gorii I – III; naczel­nika urzędu cel­nego – do budżetu powiatu właś­ci­wego ze względu na siedz­ibę naczel­nika urzędu cel­nego, za zez­wole­nia kat­e­gorii III; naczel­nika urzędu cel­nego i Gen­er­al­nego Dyrek­tora Dróg Kra­jowych i Autostrad – na wyo­dręb­niony rachunek bankowy Gen­er­al­nej Dyrekcji Dróg Kra­jowych i Autostrad, za zez­wole­nia kat­e­gorii IVVII; prezy­denta miasta na prawach powiatu – do budżetu miasta, za zez­wole­nia kat­e­gorii VII. 2. Środki z opłat gro­mad­zone na wyo­dręb­nionym rachunku bankowym Gen­er­al­nej Dyrekcji Dróg Kra­jowych i Autostrad są przekazy­wane w ter­minie pier­wszych 2 dni roboczych następu­ją­cych po tygod­niu, w którym wydano zez­wole­nie, na rachunek Kra­jowego Fun­duszu Dro­gowego, z przez­nacze­niem na budowę lub prze­bu­dowę dróg kra­jowych, dro­gowych obiek­tów inżynier­s­kich i przepraw pro­mowych oraz na zakup urządzeń do waże­nia pojazdów.

  1. Urzędy celne otrzy­mują prow­izję od pobranych opłat za wydanie zez­wole­nia w wysokości 12% pobranej opłaty.

  2. Prow­izja, o której mowa w ust. 3, stanowi dochód budżetu państwa.

  3. Od opłat za wydanie zez­wole­nia urzędy celne odliczają prow­izję, a pozostałą część opłaty, w ter­minie 4 dni po upły­wie każdych kole­jnych 10 dni miesiąca, przekazują odpowied­nio do pod­miotów wymienionych w ust. 1 pkt 23.

Art. 64h. Min­is­ter właś­ciwy do spraw trans­portu dokona wyboru pro­du­centa blanki­etów zez­woleń na prze­jazd pojazdu nienormatywnego.

Art. 64i. 1. Min­is­ter właś­ciwy do spraw trans­portu określi, w drodze rozporządzenia:

warunki dys­try­bucji blanki­etów zez­woleń na prze­jazd pojazdu nienor­maty­wnego, sposób i tryb wydawa­nia zez­woleń na prze­jazd pojazdu nienor­maty­wnego, warunki wyz­nacza­nia trasy prze­jazdu oraz kry­te­ria usta­la­nia warunków prze­jazdu pojazdu nienor­maty­wnego, w tym prze­jazdu przez most lub wiadukt, wzory zez­woleń na prze­jazd pojazdu nienor­maty­wnego oraz wzory doku­men­tów związanych z wydawaniem tych zez­woleń – mając na uwadze potrzebę ujed­no­lice­nia zez­woleń i ułatwie­nie ich iden­ty­fikacji oraz sprawność dys­try­bucji blanki­etów zez­woleń, a także konieczność zapewnienia sprawności i prze­jrzys­tości pro­ce­dury admin­is­tra­cyjnej wydawa­nia zez­woleń oraz bez­pieczeństwa infra­struk­tury dro­gowej i bez­pieczeństwa prze­jazdu pojazdu nienor­maty­wnego. 2. Min­is­ter właś­ciwy do spraw trans­portu w porozu­mie­niu z min­istrem właś­ci­wym do spraw wewnętrznych określi, w drodze roz­porządzenia, szczegółowe warunki i sposób pilo­towa­nia pojazdów nienor­maty­wnych oraz wyposaże­nie i oznakowanie pojazdów wykonu­ją­cych pilo­towanie, mając na uwadze potrzebę zapewnienia rozpoz­nawal­ności prze­jazdu pojazdu nienor­maty­wnego oraz bez­pieczeństwa ruchu dro­gowego pod­czas takiego przejazdu.

  1. Min­is­ter właś­ciwy do spraw wewnętrznych i Min­is­ter Spraw­iedli­wości w porozu­mie­niu z Min­is­ter właś­ciwy do spraw trans­portu określą, w drodze roz­porządzenia, warunki porusza­nia się po dro­gach pojazdów nienor­maty­wnych, o których mowa w art. 64e ust. 1 pkt 5, mając na uwadze konieczność zapewnienia porządku, sprawności i bez­pieczeństwa ruchu drogowego.

  2. Min­is­ter Obrony Nar­o­dowej określi, w drodze rozporządzenia:

organy wojskowe właś­ciwe do wydawa­nia zez­woleń wojskowych na prze­jazdy dro­gowe, sposób i tryb wydawa­nia zez­woleń wojskowych na prze­jazdy dro­gowe, wzory zez­woleń wojskowych na prze­jazdy dro­gowe oraz wzory doku­men­tów związanych ich wydaniem, sposób orga­ni­za­cji i oznakowa­nia kol­umn pojazdów, warunki i sposób pilo­towa­nia pojazdów Sił Zbro­jnych Rzeczy­pospo­litej Pol­skiej oraz oznakowanie i wyposaże­nie pojazdu pilo­tu­jącego – mając na uwadze potrzebę ujed­no­lice­nia pro­ce­dury wydawa­nia zez­woleń wojskowych na prze­jazdy dro­gowe, sprawności wydawa­nia zez­woleń wojskowych na prze­jazd dro­gowy oraz zapewnienia bez­pieczeństwa ruchu dro­gowego pod­czas prze­jazdu pojazdów Sił Zbro­jnych Rzeczy­pospo­litej Polskiej.