Zatrzymanie i postój

Odd­ział 2 – Zatrzy­manie i postój

Art. 46. 1. Zatrzy­manie i postój pojazdu są doz­wolone tylko w miejscu i w warunk­ach, w których jest on z dostate­cznej odległości widoczny dla innych kieru­ją­cych i nie powoduje zagroże­nia bez­pieczeństwa ruchu dro­gowego lub jego utrudnienia.

  1. Kieru­jący pojaz­dem, zatrzy­mu­jąc pojazd na jezdni, jest obow­iązany ustawić go jak najbliżej jej krawędzi oraz równole­gle do niej.

  2. W cza­sie pos­toju na drodze poza obszarem zabu­dowanym pojazd powinien zna­j­dować się, jeżeli to tylko możliwe, poza jezdnią.

  3. Kieru­jący pojaz­dem jest obow­iązany stosować sposób zatrzy­ma­nia lub pos­toju wskazany znakami drogowymi.

  4. Kieru­jący pojaz­dem jest obow­iązany w cza­sie pos­toju zabez­pieczyć pojazd przed możli­woś­cią jego uru­chomienia przez osobę niepowołaną oraz zachować inne środki ostrożności niezbędne do uniknię­cia wypadku.

Art. 47. 1. Dopuszcza się zatrzy­manie lub postój na chod­niku kołami jed­nego boku lub przed­niej osi pojazdu samo­chodowego o dopuszczal­nej masie całkowitej nieprzekracza­jącej 2,5 t, pod warunk­iem że:

na danym odcinku jezdni nie obow­iązuje zakaz zatrzy­ma­nia lub pos­toju; sze­rokość chod­nika pozostaw­ionego dla pieszych jest taka, że nie utrudni im ruchu i jest nie mniejsza niż 1,5 m; pojazd umieszc­zony przed­nią osią na chod­niku nie tamuje ruchu pojazdów na jezdni. 2. Dopuszcza się, przy zachowa­niu warunków określonych w ust. 1 pkt 2, zatrzy­manie lub postój na chod­niku przy krawędzi jezdni całego samo­chodu osobowego, moto­cykla, motoroweru, roweru lub wózka rowerowego. Inny pojazd o dopuszczal­nej masie całkowitej nieprzekracza­jącej 2,5 t może być w całości umieszc­zony na chod­niku tylko w miejscu wyz­nac­zonym odpowied­nimi znakami drogowymi.

Art. 47a. Kieru­jący pojaz­dem w tunelu, pod­czas zatrzy­ma­nia wynika­jącego z warunków lub przepisów ruchu dro­gowego, jest obow­iązany zachować odstęp od poprzedza­jącego pojazdu nie mniejszy niż 5 m.

Art. 48. (uchy­lony). Art. 49. 1. Zabra­nia się zatrzy­ma­nia pojazdu:

na prze­jeździe kole­jowym, na prze­jeździe tramwa­jowym, na skrzyżowa­niu oraz w odległości mniejszej niż 10 m od prze­jazdu lub skrzyżowa­nia; na prze­jś­ciu dla pieszych, na prze­jeździe dla row­erzys­tów oraz w odległości mniejszej niż 10 m przed tym prze­jś­ciem lub prze­jaz­dem; na drodze dwukierunk­owej o dwóch pasach ruchu zakaz ten obow­iązuje także za tym prze­jś­ciem lub prze­jaz­dem; w tunelu, na moś­cie lub na wiaduk­cie; na jezdni wzdłuż linii ciągłej oraz w pobliżu jej punk­tów krań­cowych, jeżeli zmusiłoby to innych kieru­ją­cych pojaz­dami wieloślad­owymi do najeżdża­nia na tę linię; na jezdni obok linii prz­ery­wanej wyz­nacza­jącej krawędź jezdni oraz na jezdni i na poboczu obok linii ciągłej wyz­nacza­jącej krawędź jezdni; w odległości mniejszej niż 10 m od przed­niej strony znaku lub syg­nału dro­gowego, jeżeli zostałyby one zasłonięte przez pojazd; na jezdni przy jej lewej krawędzi, z wyjątkiem zatrzy­ma­nia lub pos­toju pojazdu na obszarze zabu­dowanym na drodze jed­nok­ierunk­owej lub na jezdni dwukierunk­owej o małym ruchu; na pasie między jezd­ni­ami; w odległości mniejszej niż 15 m od słupka lub tabl­icy oznacza­jącej przys­tanek, a na przys­tanku z zatoką – na całej jej dłu­gości; w odległości mniejszej niż 15 m od punk­tów krań­cowych wysepki, jeżeli jezd­nia z prawej jej strony ma tylko jeden pas ruchu; na drodze dla row­erów, pasie ruchu dla row­erów oraz w śluzie rowerowej, z wyjątkiem roweru. 2. Zabra­nia się postoju:

w miejscu utrud­ni­a­ją­cym wjazd lub wyjazd, w szczegól­ności do i z bramy, garażu, parkingu lub wnęki pos­to­jowej; w miejscu utrud­ni­a­ją­cym dostęp do innego praw­idłowo zaparkowanego pojazdu lub wyjazd tego pojazdu; przed i za prze­jaz­dem kole­jowym, po obu stronach drogi, na odcinku od prze­jazdu kole­jowego do słupka wskaźnikowego z jedną kreską; w stre­fie zamieszka­nia w innym miejscu niż wyz­nac­zone w tym celu; na obszarze zabu­dowanym, pojazdu lub zespołu pojazdów o dopuszczal­nej masie całkowitej przekracza­jącej 16 t lub o dłu­gości przekracza­jącej 12 m, poza wyz­nac­zonymi w tym celu parkingami. 3. Zabra­nia się zatrzy­ma­nia lub pos­toju pojazdu na autostradzie lub drodze ekspre­sowej w innym miejscu niż wyz­nac­zone w tym celu. Jeżeli unieru­chomie­nie pojazdu nastąpiło z przy­czyn tech­nicznych, kieru­jący pojaz­dem jest obow­iązany usunąć pojazd z jezdni oraz ostrzec innych uczest­ników ruchu.

  1. Zakaz zatrzy­ma­nia lub pos­toju pojazdu nie doty­czy unieru­chomienia pojazdu wynika­jącego z warunków lub przepisów ruchu drogowego.

Art. 50. 1. Kieru­jący pojaz­dem jest obow­iązany syg­nal­i­zować postój pojazdu sil­nikowego lub przy­czepy z powodu uszkodzenia lub wypadku:

na autostradzie lub drodze ekspre­sowej – w każdym przy­padku; na pozostałych dro­gach twardych: poza obszarem zabu­dowanym – w razie pos­toju na jezdni w miejscu, w którym jest to zabro­nione, a na poboczu, jeżeli pojazd nie jest widoczny z dostate­cznej odległości, na obszarze zabu­dowanym – w razie pos­toju na jezdni w miejscu, w którym zatrzy­manie jest zabro­nione. 2. Postój pojazdu, o którym mowa w ust. 1, należy syg­nal­i­zować w sposób następujący:

na autostradzie lub drodze ekspre­sowej – przez: włącze­nie świateł awaryjnych pojazdu, a jeżeli pojazd nie jest w nie wyposażony, należy włączyć światła pozy­cyjne, umieszcze­nie ostrze­gaw­czego trójkąta odblaskowego w odległości 100 m za pojaz­dem; trójkąt ten umieszcza się na jezdni lub poboczu, odpowied­nio do miejsca unieru­chomienia pojazdu; na pozostałych dro­gach: poza obszarem zabu­dowanym – przez umieszcze­nie w odległości 3050 m za pojaz­dem ostrze­gaw­czego trójkąta odblaskowego i włącze­nie świateł awaryjnych; w razie gdy pojazd nie jest wyposażony w światła awaryjne, należy włączyć światła pozy­cyjne, na obszarze zabu­dowanym – przez włącze­nie świateł awaryjnych, a jeżeli pojazd nie jest w nie wyposażony, należy włączyć światła pozy­cyjne i umieś­cić ostrze­gaw­czy trójkąt odblaskowy za pojaz­dem lub na nim, na wysokości nie więk­szej niż 1 m. 3. Syg­nal­i­zowanie, o którym mowa w ust. 12, obow­iązuje przez cały czas pos­toju pojazdu.

Art. 50a. 1. Pojazd pozostaw­iony bez tablic rejes­tra­cyjnych lub pojazd, którego stan wskazuje na to, że nie jest uży­wany, może zostać usunięty z drogi przez straż gminną lub Policję na koszt właś­ci­ciela lub posiadacza.

  1. Pojazd usunięty w try­bie określonym w ust. 1, nieode­brany na wezwanie gminy przez uprawnioną osobę w ter­minie 6 miesięcy od dnia usunię­cia, uznaje się za porzu­cony z zami­arem wyzby­cia się. Pojazd ten prze­chodzi na włas­ność gminy z mocy ustawy.

  2. Przepisu ust. 2 nie sto­suje się, gdy nieode­branie pojazdu nastąpiło z przy­czyn nieza­leżnych od osoby zobowiązanej.

  3. Przepis ust. 2 sto­suje się odpowied­nio, gdy w ter­minie 6 miesięcy od dnia usunię­cia pojazdu nie została ustalona osoba uprawniona do jego odbioru.

  4. Min­is­ter właś­ciwy do spraw wewnętrznych, kieru­jąc się zasadą poszanowa­nia prawa włas­ności oraz potrzebą zapewnienia porządku na dro­gach pub­licznych, określi, w drodze rozporządzenia:

szczegółowy tryb oraz jed­nos­tki i warunki ich współdzi­ała­nia w zakre­sie usuwa­nia pojazdów bez tablic rejes­tra­cyjnych lub których stan wskazuje na to, że nie są uży­wane; tryb postępowa­nia w zakre­sie prze­ję­cia pojazdu na włas­ność gminy.