Przecinanie się kierunków ruchu

Odd­ział 7 – Przeci­nanie się kierunków ruchu

Art. 25. 1. Kieru­jący pojaz­dem, zbliża­jąc się do skrzyżowa­nia, jest obow­iązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pier­wszeństwa pojaz­dowi nad­jeżdża­jącemu z prawej strony, a jeżeli skręca w lewo – także jadącemu z kierunku prze­ci­wnego na wprost lub skrę­ca­jącemu w prawo.

  1. Przepisu ust. 1 nie sto­suje się do pojazdu szynowego, który ma pier­wszeństwo w sto­sunku do innych pojazdów, bez względu na to, z której strony nadjeżdża.

  2. Przepisy ust. 12 sto­suje się również w razie przeci­na­nia się kierunków ruchu poza skrzyżowaniem.

  3. Kieru­jącemu pojaz­dem zabra­nia się:

wjeżdża­nia na skrzyżowanie, jeżeli na skrzyżowa­niu lub za nim nie ma miejsca do kon­tyn­uowa­nia jazdy; rozdziela­nia kolumny pieszych. Art. 26. 1. Kieru­jący pojaz­dem, zbliża­jąc się do prze­jś­cia dla pieszych, jest obow­iązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pier­wszeństwa pieszemu zna­j­du­jącemu się na przejściu.

  1. Kieru­jący pojaz­dem, który skręca w drogę poprzeczną, jest obow­iązany ustąpić pier­wszeństwa pieszemu prze­chodzącemu na skrzyżowa­niu przez jezd­nię drogi, na którą wjeżdża.

  2. Kieru­jącemu pojaz­dem zabra­nia się:

wyprzedza­nia pojazdu na prze­jś­ciu dla pieszych i bezpośred­nio przed nim, z wyjątkiem prze­jś­cia, na którym ruch jest kierowany; omi­ja­nia pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzy­mał się w celu ustąpi­enia pier­wszeństwa pieszemu; jazdy wzdłuż po chod­niku lub prze­jś­ciu dla pieszych. 4. Kieru­jący pojaz­dem, prze­jeżdża­jąc przez chod­nik lub drogę dla pieszych, jest obow­iązany jechać powoli i ustąpić pier­wszeństwa pieszemu.

  1. Przepis ust. 4 sto­suje się odpowied­nio pod­czas jazdy po placu, na którym ze względu na brak wyo­dręb­nienia jezdni i chod­ników ruch pieszych i pojazdów odbywa się po tej samej powierzchni.

  2. Kieru­jący pojaz­dem jest obow­iązany zachować szczególną ostrożność przy prze­jeżdża­niu obok oznac­zonego przys­tanku tramwa­jowego niez­na­j­du­jącego się przy chod­niku. Jeżeli przys­tanek nie jest wyposażony w wysepkę dla pasażerów, a na przys­tanek wjeżdża tramwaj lub stoi na nim, kieru­jący jest obow­iązany zatrzy­mać pojazd w takim miejscu i na taki czas, aby zapewnić pieszemu swo­bodne dojś­cie do tramwaju lub na chod­nik. Przepisy te sto­suje się odpowied­nio przy ruchu innych pojazdów komu­nikacji publicznej.

  3. W razie prze­chodzenia przez jezd­nię osoby niepełnosprawnej, uży­wa­jącej spec­jal­nego znaku, lub osoby o widocznej ogranic­zonej sprawności ruchowej, kieru­jący jest obow­iązany zatrzy­mać pojazd w celu umożli­wienia jej przejścia.

Art. 27. 1. Kieru­jący pojaz­dem, zbliża­jąc się do prze­jazdu dla row­erzys­tów, jest obow­iązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pier­wszeństwa rowerowi zna­j­du­jącemu się na przejeździe.

1a. Kieru­jący pojaz­dem, który skręca w drogę poprzeczną, jest obow­iązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pier­wszeństwa row­erzyś­cie jadącemu naw­prost po jezdni, pasie ruchu dla row­erów, drodze dla row­erów lub innej częś­cidrogi, którą zamierza opuścić.

  1. (uchy­lony).

  2. Kieru­jący pojaz­dem, prze­jeżdża­jąc przez drogę dla row­erów poza jezd­nią, jest obow­iązany ustąpić pier­wszeństwa rowerowi.

  3. Kieru­jącemu pojaz­dem zabra­nia się wyprzedza­nia pojazdu na prze­jeździe dla row­erzys­tów i bezpośred­nio przed nim, z wyjątkiem prze­jazdu, na którym ruch jest kierowany.

Art. 28. 1. Kieru­jący pojaz­dem, zbliża­jąc się do prze­jazdu kole­jowego oraz prze­jeżdża­jąc przez prze­jazd, jest obow­iązany zachować szczególną ostrożność. Przed wjechaniem na tory jest on obow­iązany upewnić się, czy nie zbliża się pojazd szynowy, oraz przed­sięwz­iąć odpowied­nie środki ostrożności, zwłaszcza jeżeli wskutek mgły lub z innych powodów prze­jrzys­tość powi­etrza jest zmniejszona.

  1. Kieru­jący jest obow­iązany prowadzić pojazd z taką pręd­koś­cią, aby mógł go zatrzy­mać w bez­piecznym miejscu, gdy nad­jeżdża pojazd szynowy lub gdy urządze­nie zabez­piecza­jące albo dawany syg­nał zabra­nia wjazdu na przejazd.

  2. Kieru­jącemu pojaz­dem zabra­nia się:

objeżdża­nia opuszc­zonych zapór lub półza­pór oraz wjeżdża­nia na prze­jazd, jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub pod­nosze­nie nie zostało zakońc­zone; wjeżdża­nia na prze­jazd, jeżeli po drugiej stronie prze­jazdu nie ma miejsca do kon­tyn­uowa­nia jazdy; wyprzedza­nia pojazdu na prze­jeździe kole­jowym i bezpośred­nio przed nim; omi­ja­nia pojazdu oczeku­jącego na otwar­cie ruchu przez prze­jazd, jeżeli wyma­gałoby to wjecha­nia na część jezdni przez­nac­zoną dla prze­ci­wnego kierunku ruchu. 4. W razie unieru­chomienia pojazdu na prze­jeździe kole­jowym, kieru­jący jest obow­iązany niezwłocznie usunąć go z prze­jazdu, a jeżeli nie jest to możliwe, ostrzec kieru­jącego pojaz­dem szynowym o niebezpieczeństwie.

  1. Kieru­jący pojaz­dem lub zespołem pojazdów o dłu­gości przekracza­jącej 10 m, który nie może rozwinąć pręd­kości więk­szej niż 6 km/​h, przed wjaz­dem na prze­jazd kole­jowy jest obow­iązany upewnić się, czy w cza­sie potrzeb­nym na prze­jechanie przez ten prze­jazd nie nad­jedzie pojazd szynowy, lub uzgod­nić czas tego prze­jazdu z dróżnikiem kolejowym.

  2. Przepisy ust. 14 sto­suje się odpowied­nio przy prze­jeżdża­niu przez tory tramwa­jowe; przepis ust. 3 pkt 3 nie doty­czy skrzyżowa­nia lub prze­jazdu tramwa­jowego, na którym ruch jest kierowany.