Włączanie się do ruchu

Odd­ział 2 – Włączanie się do ruchu

Art. 17. 1. Włączanie się do ruchu następuje przy rozpoczy­na­niu jazdy po pos­toju lub zatrzy­ma­niu się niewynika­ją­cym z warunków lub przepisów ruchu dro­gowego oraz przy wjeżdżaniu:

na drogę z nieru­chomości, z obiektu przy­drożnego lub dojazdu do takiego obiektu, z drogi niebędącej drogą pub­liczną oraz ze strefy zamieszka­nia; na drogę z pola lub na drogę twardą z drogi grun­towej; na jezd­nię z pobocza, z chod­nika lub z pasa ruchu dla pojazdów powol­nych; na jezd­nię lub pobocze z drogi dla row­erów, z wyjątkiem wjazdu na prze­jazd dla row­erzys­tów lub pas ruchu dla row­erów; pojaz­dem szynowym – na drogę z zajezdni lub na jezd­nię z pętli. 2. Kieru­jący pojaz­dem, włącza­jąc się do ruchu, jest obow­iązany zachować szczególną ostrożność oraz ustąpić pier­wszeństwa innemu pojaz­dowi lub uczest­nikowi ruchu.

Art. 18. 1. Kieru­jący pojaz­dem, zbliża­jąc się do oznac­zonego przys­tanku auto­bu­sowego (trole­jbu­sowego) na obszarze zabu­dowanym, jest obow­iązany zmniejszyć pręd­kość, a w razie potrzeby zatrzy­mać się, aby umożli­wić kieru­jącemu auto­busem (trole­jbusem) włącze­nie się do ruchu, jeżeli kieru­jący takim pojaz­dem syg­nal­izuje kierunk­owskazem zamiar zmi­any pasa ruchu lub wjecha­nia z zatoki na jezdnię.

  1. Kieru­jący auto­busem (trole­jbusem), o którym mowa w ust. 1, może wjechać na sąsiedni pas ruchu lub na jezd­nię dopiero po upewnie­niu się, że nie spowoduje to zagroże­nia bez­pieczeństwa ruchu drogowego.

Art. 18a. 1. Kieru­jący pojaz­dem, zbliża­jąc się do miejsca pos­toju auto­busu szkol­nego, jest obowiązany:

zatrzy­mać się, o ile kieru­jący tym auto­busem podał syg­nał zatrzy­ma­nia; zmniejszyć pręd­kość, a w razie potrzeby zatrzy­mać się, aby umożli­wić kieru­jącemu tym auto­busem wjazd na jezd­nię lub sąsiedni pas ruchu, o ile syg­nal­izuje on zamiar wyko­na­nia takiego manewru. 2. Kieru­jący auto­busem szkol­nym w sytu­acji, o której mowa w ust. 1, może wjechać na sąsiedni pas ruchu lub jezd­nię dopiero po upewnie­niu się, że nie spowoduje to zagroże­nia bez­pieczeństwa ruchu drogowego.